Het helpt om een transformatie niet als het implementeren van een systeem te zien maar als een deel van een voortdurende reis. In die reis zit niet een bestemming 'Agile', maar zijn wel verschillende routes zichtbaar. In die zin is er niet iets 'na Agile'.
Hoe vaker je iets doet, hoe meer kans dat je er beter in wordt (mits je er van leert). Omdat de behoeftes van je klant voortdurend veranderen, bereik je nooit een punt van perfecte klantgerichtheid maar kan je wel in meer of mindere mate klantgericht worden.
Dit betekent dat ik soms afzie van een opdracht of hem heel anders doe. Een voorbeeld: bij een inkoopafdeling sponsorden ze de meerjarige projecten van leveranciers en was projectbesturing belegd in verschillende bestuursorganen. Een consultancy had het advies gegeven om zich in teams in te delen en Scrum te gaan doen. Dit advies had de inkoopafdeling gevolgd. Hierdoor leek het oppervlakkig op Scrum, want we hadden alle gebruiken, rollen en vergaderingen – alleen niet werkend product, tevreden leveranciers of voortgang naar ons doel.
We hebben toen samen besloten om weer een manager aan te trekken en als afdeling te gaan werken – eigenlijk een omgekeerde transformatie. Eerst moest de relatie met leveranciers verbeterd worden, voordat het vertrouwen in elkaar hoog genoeg was om leveranciers en inkopers samen in een zelfsturend team op te nemen.